Samarbejdet om barnet

– et gensidigt ansvar.

Dagtilbuddet har ansvar for, at forudsætningerne er til stede, for et velfungerende og konstruktivt samarbejde med forældrene om barnets udvikling og trivsel.

I vores dagtilbud betyder det, at forældresamarbejdet er ligeværdigt.

I hverdagen understøttes det ligeværdige forældresamarbejde af en anerkendende dialog og erfaringsudveksling om barnets og børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Åbenhed, lydhørhed og tillid bliver her centralt. Og i en anerkendende tilgang, må fokus for samarbejdet blive barnets styrker og kompetencer, fremfor fejlfinding.

Der skabes rum for forældrenes deltagelse, hvor forældre og medarbejdere får

• øje for hinanden
  • mulighed for at snakke mere med hinanden, end om hinanden
  • mulighed for at bidrage til det fælles samarbejde om barnet og de børnefællesskaber det indgår i
  • mulighed for sammen at reflektere og analysere barnets udfordringer

Ved indskrivningen italesættes den gensidige forpligtelse på vigtigheden af åbenhed og dialog i samarbejdet om barnet.