Børnehaven Vejlen

Åbningstider: Mandag-Torsdag: 6.15-17.00 Fredag: 6.15-15.45

Mobil Blåhatten: 21 59 20 22

Mobil Valmuen:  20 30 64 28I skoven

Børnehaven er en del af den integrerede institution Vejlen.

Vores nærmeste nabo er naturområdet Rudkøbing Vejle. Og vores institutionen ligger med udsigt til skov, masser af fugle og græssende kreaturer.

Alligevel ligger institutionen centralt i Rudkøbing, og rummer både vuggestue og børnehave. Det er let at komme hertil, uanset man er gående eller kørende.

I hverdagen er børnene delt i tre huse. I det ene hus er der vuggestue, mens de to øvrige huse er børnehavehuse. Derudover har vi et lille hus og en lejrplads i skoven, hvor børnehavens ældste børn går ud 3 gange om ugen og børnehavens mellemste børn 1 gang om ugen.

Husenes indretningen tager højde for børnenes forskellige behov, og skaber sammen med de tre legepladser gode muligheder for aktivitet, bevægelse og leg. I Vejlen mødes vi også på kryds og tværs af husene og laver differentierede aktiviteter for at give mulighed for flere fællesskaber end i det hus hvor barnet er tilknyttet.

Vi vil gerne kendes som et sted, hvor vi gør brug af de muligheder der er i nærmiljøet f.eks. at gå på biblioteket, i biografen eller forbi Falck stationen. Den skønne natur lige uden for døren benytter vi året rundt.

I Vejlen vægter vi det gode samarbejde med børn og forældre, hvor dialogen er helt central. I vores børnehave kan vi alle være uanset forskellighed. Anerkendelse og et respektfuldt barnesyn er i højsædet. Fællesskab er et nøgleord i børns udvikling, hvorfor det er et af vores vigtigste pædagogiske fokuspunkter at kunne være og trives i fællesskaber. Forældrene er barnets vigtigste omsorgspersoner og vi vægter et tæt og loyalt forældresamarbejde så barnet udvikles i en helhedsorienteret omsorg mellem hjem og børnehave.

I Vejlen har vi forskellige arrangementer over året hvor I er inviteret med. Det kunne være en sommerfest, julehygge, forældrekaffe, bedsteforældredag eller en arbejdsdag. Disse arrangementer giver os en god oplevelse sammen, og er betydningsfulde for børnene, så vi ønsker os derfor, at i som forældre har lyst til at bidrage.

I Vuggestuen og børnehaven tilbyder vi dagligt morgenmad, formiddagsfrugt og eftermiddagsmad.

Børnene har frokostmadpakke med hjemmefra. Der er en månedlig maddag i hvert hus, hvor der tilberedes mad i samarbejde med børnene. Der vægtes sund og varieret kost, og indkøbene er i nogen udstrækning økologiske. I øvrigt henvises til den kommunale kostpolitik.Køkkenhave

Der opkræves 80 kr./måned til dækning af forplejning. Beløbet opkræves sammen med den månedlige forældrebetaling.

Børnetallet i Vejlen er fastsat til maximalt 16 vuggestuebørn og 65 børnehavebørn.

Er du mere nysgerrig kan du klikke på linket til vores velkomstfolder og vores læreplan.

Institutionsbeskrivelse Vejlen

Velkomstfolder Vejlen