Dagplejen

Åbningstider: se under den enkelte dagplejer Legestuen

Dagplejens grundsten er nærhed, omsorg og tryghed, og det er netop det, der karakteriserer den hverdag vore dagplejere tilbyder. Dagplejeren varetager det daglige omsorgs- og udviklingsarbejde med børnene i tæt samarbejde med dagplejekoordinatoren.

Alle børn er forskellige og vi ser børnenes forskellighed som en ressource. Forskellighed gør os nysgerrige, hvilket gør os klogere på hinanden. I dagplejen skaber vi plads til alle de forskelligheder vores børn udviser

Vi vil gerne kendes som et sted, hvor der er sunde og gode muligheder for trivsel og udvikling for det lille barn, og hvor det enkelte barn har mulighed for udfordringer på eget niveau i takt med egen udvikling.

I hverdagen går trivsel, leg, læring og udvikling hånd i hånd. I et barneperspektiv betyder det, at det enkelte barn gives adgang til forskellige lege- og lærings-miljøer under hensyn til de behov barnet udviser.

Der er planlagt en ugentlig dag med andre dagplejere i legestuen, hvor fællesskabsopbyggende leg præger dagen. Denne dag kommer og går børnene fra Legestuen.

Inden start inviteres barn og forældre til indskrivningsmøde hos dagplejeren. Ved   indskrivningsmødet fortæller forældrene om barnet og vi fortæller om dagplejehjemmet og afstemmer forventninger. Vi er særdeles opmærksomme på det enkelte barns behov og i dagplejen følges barnets søvnrytme individuelt, således at alle børn får den nødvendige hvile og søvn. Dagplejebarn i sandkassen

Vi har pædagogiske måltider, hvor vi spiser sammen med børnene og øver os på at   smage og sidde sammen i en rolig atmosfære. Børn i dagplejen får serveret alle dagens måltider ud fra vores mad- og måltidspolitik.

Alle børn i dagplejen tilbydes:

• Morgenmad, hvis de møder før kl. 7.30.
  • Formiddagsmad ved 9 tiden. o Frokost mellem kl. 11 og kl. 12.
  • Eftermiddagsmad tilbydes, når børnene er kommet op fra middagssøvnen.
  • Lidt ekstra til de børn, der afhentes sent og har behov for det.
  • Den enkelte dagplejer orienterer ved indskrivningen om kost og traditioner i det respektive dagplejehjem.

Velkomstfolder dagplejen

Pædagogisk læreplan for dagplejen